Ma'rifatul Qur'an
Pendahuluan
AI-Quran
adalah kalamullah. la telah diturunkan oleh Allah s.w.t kepada nabi Muhmmad
s.a.w sebagaimana Idtab Taurat, Injil
.dan Zabur diturunkan kepada nabi-nabi sebelum baginda s.a.w. AI-Quran merupakan rujukan asal kepada
risalah islam. Sesiapa yang tidak
rnerujuk kepada al-Quran bermakna dia jauh dari panduan dan rujukan Islam.
AI-Quran merupakan kitab petunjuk dan pembawa rahmat kepada sekelian alarn.
Segala panduan terhadap aturan hidup dan kehidupan antara manusia dengan Tuhan,
alam, masyarakat dan diri sendiri termuat di dalam AI-Quran. Sesiapa yang
mendekati sumber hidayah ini insya Allah
akan tersentuh dengan petunjuknya dan sesiapa yang tidak mendekatinya
wal'iyaazubillah .... akan jauh dari hidayahnya.
AI-Quran
yang merupakan kalamullah itu adalah mukjizat yang cukup hebat, tetap dan kekal
walaupun melalui peredaran zaman. Mukjizat yang mencabar jin dan juga
manusia. Mukjizat yang menjadikan semua
pendukung kesesatan dan ekstremes nafsu terduduk membisu. Allah telah rnenjadikan al-Quran sebagai
basahan hati kepada mereka yang mempunyai penglihatan dan makrifat. Mukjizat
al-Quran ini tidak menjadi usang lantaran penolakan berterusan oleh golongan
yang tidak beriman dan juga peredaran masa. Mukjizat ini tetap dijaga oleh
Allah seperti yang dijanjikan olehnya di dalam al-Quran (15: 9) Sesungguhnya
Kamilah yang menurunkan az-Zikra (al-Quran) dan Kami yang akan menjaganya.
Allah
s.w.t telah menyebut di dalam al-Quran ini dengan berbagai sebutan terhadap
kiitabNya. Ada yang disebut sebagai Hudan (petunjuk) kerana ia betul-betul
membawa petunjuk kepada manusia , Rahmatan (rahmat) kerana sesiapa yang
mengikuti petunjuknya akan mendapat rahmat, Nur (cahaya) kerana ia menyinarkan
jalan hidup manusia, Syifa' dan lain-lain lagi yang jumlahnya tidak kurang dari
sepuluh nama. Setiap nama itu adalah menunjukkan kepada ciri- ciri yang
dimiliki oleh al-Quran itu sendiri.
Al-Quran
adalah kiitab yang lengkap sebagai pedoman hidup manusia dalarn segenap aspek.
la adalah kiitab yang menerangkan hukum-hukum syariat dari segi halal-hararn
dan sebagainya yang berkaitan dengan kehidupan manusia. la juga membawa
kisah-kisah dan berita-berita pengajaran sebagai bahan berfikir terhadap
peristiwa-peristiwa yang berlaku di dalam sejarah seperti ashabul kahfi,
tentera bergajah, kaum 'Aad, Thsamud, Firaun dan lain- lain. AI-Quran juga
merupakan panduan seluruh manusia beriman tentang jihad, skop dan
pelaksanaannya. AI-Quran memainkan fungsi utama di dalam mendidik dan
mentarbiah jiwa- jiwa manusia menjadi hamba yang sebenar-benarnya.
Sehubungan
dengan itu, kita perlu mengetahui betapa penting mengambil faedah daripada al-
Quran ini, syarat-syaratnya dan bagaimanakah cara berinteraksi yang betul dengan al-Quran irii. Semoga
dengan panduan-panduan ringkas ini kita dapat menjadi orang yang paling baik
hubungannya dengan al-Quran dan dapat melaksanakan kesan al-Quran terhadap
kehidupan jiwa dan fizikal kita dalam rangka kita beribadah terhadap Allah
s.w.t.
F. 1. TAKRIFUL QURAN
Objektif
a.Memahami definisi AI
Qur'an dan dapat menunjukkan kelebihan-kelebihannya berdasarkan definisi
tersebut.
b.Termotivasi
untuk sentiasa membaca AI Qur'an dalarn rangka beribadah kepada Allah
AI-Quran
adalah kalam Allah yang merupakan mukjizat yang diturunkan kepada nabi Muhammad
s.a.w yang disampaikan kepada kita secara mutawatir dan membacanya merupakan
ibadah
Hasiyah
Apabila
disebut nama al-Quran, ia mengandungi beberapa hakikat yang berikut:
1.
Kalamullah
Syarah
a
Kalam adalah wasilah untuk menerangkan sesuatu di dalam diri dengan ilmu
pengetahuan, nasihat atau berbagai kehendak Ialu memahamkan perkara itu kepada
orang lain. Tentu sekali Allah bersifat dengan sifat kalam. Tersebut di dalam
al-Ouran bahwa Allah berbicara dengan Nabi Musa dan al-Quran sendirl telah
menerangkan bahwa al-Quran itu adalah kalam Allah. Maka kalam yang didengar
dari Allah itu sudah pasti menjadi salah satu sifat dan juga keadaan yang ada
pada Allah.
*
Kitab-ktab yang telah diturunkan oleh Allah kepada para Nabi a.s adalah menjadi
di antara fenomena bahwa Allah s.w.t bersifat dengan sifat Kalam. Allah s.w.t
telah berbicara dengan setengah nabinya seperd Musa dan Muhammad pada malam
mi’raj dan Allah akan berbicara dengan
banyak lagi hambanya pada hari kiamat.
Adapun
hakikat kalam itu sebagai sifat Allah , kita tidak mengetahui bagaimanakah
keadaannya. Yang kita percaya bahwa Dia tidak sebagaimana kalam makhluk dari
segi lafaz yang keluar dari celah kedua bibir dan juga lidah yang dikawal oleh
paru-paru, kerongkong dan juga gigi. 'tidak ada sesuatupun yang menyerupai Dia.
Allah
bercakap kepada siapa yang dikehendaikinya dari kalangan hambanya, malaikat
maupun
yang lainnya.
Dalil
a
(53:4) : Allah s.w.t telah menceritakan kepada kita bahwa al-Quran itu tidak
lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepada Nab Muhammad s.a.w.
2.
Mukjizat
Syarah
*
AI-Quran yang merupakan kalamullah itu adalah mukjiizat yang cukup hebat, tetap
dan kekal walaupun melalui peredaran zaman. Mukjizat ini diakui oleh para
cendikiawan dahulu dan juga sekarang. Sampai saat ini pun al-Quran masih
menjadi sumber rujukan utama kepada para pengkaji baik dalam ilmu sosial,
sains, bahasa dan lain-lainnya. Tidak pernah ada satu kitabpun sebelum ini yang
membawa penyataan-penyataan yang boleh dijadikan bahan kajian beratus tahun.
Dalam bidang bahasa, pakar-pakar bahasa Arab dari zaman dahulu hingga sekarang
tetap menjadikan al-Quran sobagai rujukan. Begitu juga dalam bidang astronomi,
kaji bumi, ilmu perbidanan dan sebagainya.
Mukjizat
al-Quran juga mencabar jin dan juga manusia. Mencabar dari segi membuat sesuatu
yang seumpama al-Quran ataupun mencabar dari segi kemampuan mencipta sesuatu
seperti cabaran supaya manusia berkumpul untuk menciptakan seekor Ialat,
dijawab oleh al-Quran bahawa mereka semuanya tidak akan mampu.
Mukjizat
yang menjadikan semua pendukung kesesatan dan ekstremes nafsu terduduk membisu
kerana hakikat yang dinyatakan oleh al-Quran itu adalah benar dan hakikat
semuanya yang tidak akan mampu sama sekali pendukung hawa dan kesesatan untuk
berhujjah
di hadapan al-Quran.
*
Allah telah menjadikan al-Quran sebagai basahan hati kepada rnereka yang
mempunyai penglihatan dan makrifat. Mukmin akan merasa tenang dan hampir diri
dengan kebenaran apa bila mendampingi al-Quran kerana hakikat diri manusia yang
lemah diceritakan oleh AlIah dan hakikat pergantungan sebenar manusia adalah
kepada yang benar-benar berkuasa. Tidak ada kuasa lain yang mengatasi kudrat
dan kemampuannya. Oleh itu isi al-Quran membawa keceriaan kepada mukmin dan
takutkan kepada azab neraka.
*
Mukjizat al-Quran ini tidak menjadi usang lantaran penolakan berterusan oleh
golongan yang tidak beriman dan juga peredaran masa . Ini kerana apa yang
dikandung oleh al-Quran adalah merupakan thawabit dalam sistem pemerintahan dan
kejadian alam seluruhnya. Manusia yang dangkal pemikrannyanya berusaha menolak
al-Quran kerana merasakan al- Qu.ran itu bertentangan dengan kehendak dan
keinginan nafsunya. Sememangnya tuntutan nafsu ini adalah kontradiktif dengan
tuntutan asal manusia dijadikan. Oleh itu mereka tidak akan mampu menolak thawabit
yang telah diciptakan oleh Allah s.w.t.
-
*
Mukjizat ini tetap dijaga oleh Allah seperti yang dijanjikan olehnya di dalam
al-Quran (15: 9) Sesungguhnya Kami-lah yang menurunkan az-Zilwa (al-Quran) dan
Kamilah yang akan menjaganya.
Dalil
* (2:23)
Allah mencabar manusia, jika mereka meragukan al-Quran yang Allah turunkan coba
buatkan satu surah yang lain seumpamanya dengan membawa saksi-saksi selain dari
Allah jika mereka adalah pihak yang benar!
* (11:14) jika mereka tidak
memperkenankan permintaan kamu, maka ketahuilah bahwa sesungguhnya
al-Quran itu diturunkan dengan
pengetahuan Allah dan bahwa tidak ada
tuhan selain Dia. Adakah kamu orang-orang muslimin patuh mengikutinya!
(17:88)
Sekali lagi Allah mencabar bahwa jika manusa dan jin berhimpun untuk mengadakan
sesuatu seumpama al-Quran, nescaya mereka tidak akan mampu berbuat demilkian.
3.
Diturunkan kepada hati Nabi Muhammad s.a.w
Syarah
* Allah s.w.t telah menurunkan al-Quran ini
secara langsung kepada Nabi Muhammad s.a.w melalui utusannya jibril a.s. Kisah
penerimaan wahyu pertama oleh Baginda di Gua Hira' mengisyaratkan betapa
beratnya urusan itu diterima sehingga beberapa kali dipeluk oleh jibril dan
Baginda menggigil kesejukan. Proses penurunan itu ditangani langsung oleh
jibril kepada Nabi Muhammad s.a.w. Setiap ayat yang diturunkan dihafal oleh
baginda sehingga sempurna sebuah al-Quran.
Dalil
.c (26:192-195) Sesungguhnya
al-Quran itu diturunkan oleh Tuhan semesta alam. Diturunkan oleh ruh yang suci
(Jibril). Kedalam hati engkau (Ya Muhammad) supaya engkau memberi peringatan.
Dengan Bahasa Arab yang terang.
4.
Di sampaikan secara mutawatir sehingga terpelihara asolahnya Syarah
• AI-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah
s.a.w adalah sebagai petunjuk kepada
manusia. Oleh itu apabila wahyu itu sampai kepada Rasulullah, baginda terus
menyampaikan kepada para sahabat terutama golongan huffaz yang bertugas
menghafal wahyu-wahyu dan ditulis oleh para sahabat yang ditugaskan khusus yang
sentiasa ternanti-nanti sesuatu yang baru.
• AI-Quran yang diturunkan itu ditulis dengan
arahan dari Nabi s.a.w di atas pelepah- pelepah tamar, tulang-tulang,
kulit-kulit binatang dan sebagainya mengikut tertib penurunannya. Di kalangan
sahabat ada yang membuat salinan khusus untuk simpanan sendiri dari Rasulullah
s.a.w. Pada zaman Abu Bakar, Zaid bin Thabit telah
dipertanggungjawabkan mengumpul al-Quran ke dalam satu mashaf setelah
bermusyawarh dengan Umar. Pada zaman Uthman, mashaf pertama telah ditulis
berdasarkan naskhah yang tersimpan pada Hafsah binti Umar yang telah
dikumpulkan oleh Abu Bakar. Zaid bin Harithah, Abdullah bin Az-Zubair, Said bin
AI-'Ash dan Abdul Rahman bin AI-Harith telah ditugaskan untuk melaksanakan
tugas itu dengan meraikan apa-apa perbezaan yang ada. Uthman menyimpan satu
naskah, manakala yang lain dihantar ketempat-tempat lain. Sehingga ke hari ini
mushaf ini dikenal sebagai mushaf utsmani.
5.
Membacanya adalah ibadat
Syarah
Membaca
al-Quran adalah nembaca kalamullah yang
mengandung berbagai jenis petunjuk dari Allah s.w.t untuk kepentingan manusia.
Oleh itu membaca al-Quran adalah ibadah yang dituntut kepada manusia
melakukannya. Apabila kita membaca al-Ouran, Allah menjanjikan ganjaran yang
cukup besar dan kelebihan-kelebihan yang
tiada tandingannya.
Dalil
(35:29-30) Orang-orang yang
membaca al-Quran, bersolat dan bernafkah harta,
Allah akan menyempurnakan pahala mereka dan menambahi kepada mereka
dengan karunia-Nya.
Hadith riwayat Aisyah,
baginda bersabda: Orang yang membaca al-Quran sedangkan dia seorang yang
lancar, maka dia akan bersama dengan malaikat safarah yang menghitung amalan
kebaikan lagi yang berbuat kebajikan. Manakala sesiapa yang membaca al-Quran
dalam keadaan tergagap-gagap dan sukar, maka dia akan memperoleh dua ganjaran.
- riwayat Bukhan dan Mushin.
Haditli
riwayat Abu Musa al-Asya'ari: Orang mukmin yang men-ibaca al-Quran umpama
citron (sejenis limau). Baunya harwn dan rasanya lazat. Orang mukmin yang tidak
membaca al-Quran umpama buah kurma. la tidak mempunyai bau tetapi rasanya sedap
dan manis. Orang munafiq yang membaca al-Quran umpama buah raihanah, baunya
sedap tetapi rasanya pahit. Orang munafiq yang tidak membaca al-Quran umpama
petola, ia tidak mempunyai bau dan rasanya pahit. - riwayat Bukhari dan Muslim
* Hadith riwayat Abu Umamah
al-Bahili: Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat
sebagai pemberi syafaat kepada tuannya. - riwayat Muslim
Ringkasan Dalil
* AI Qur'an adalah kalam
Allah yang merupakan mukjizat yang diturunkan kepada Muhammad SAW yang
disampaikan kepada kita secara rnutawatir dan membacanya merupakan ibadah
*AI Qur'an: kalam Allah
(53:4), mukjizat (2:23, 11:14, 17:18, hadits), diturunkan kepada hati Muhammad
SAW (26:192-195), disampalkan secara mutawatir sehingga terpelihara asholahnya
(hadits), membacanya adalah ibadah (hachts).
F.2. ASMAUL QURAN
Objektif
a.Memahami kandungan
nilai-nilai AI Qur'an yang terdapat dalam nama-namanya dan termotivasi untuk
memiliki nilai-nilai tersebut dalam dirinya.
b.Memahami kedudukan AI
Qur'an serta termotivasi dan mampu memfungsikannya dengan benar.
Sinopsis
Allah
s.w.t telah menurunkan al-Quran kepada Nabi Muhammad s.a.w sebagai pedoman dan
rujukan kepada hidup manusia. Di dalam al-Quran ini Allah s.w.t telah menyebut
'al-Quran itu sendiri dengan berbagai nama. Setiap nama-narna itu memberikan
tasawwur terhadap sifat dan peranan yang dimiliki oleh al-Quran itu sendiri
sesuai dengan is! kandung yang dimilikinya. Dengan memahami nama-nama inii ,
akan menghapuskan sangka-sangkaan bahawa al-Quran itu hanya sebagal Kitab biasa
seumpama kitab-kitab lain. Sedangkan al-Quran memiliki kemuliaan yang
dipelihara oleh Allah dan memiliki fungsi yang begitu besar dalam mengatur
tatacara hidup manusia.
Hasiyah
Nama-nama
lain bag! al-Quran yang disebut sendirl oleh Allah s.w.t melebihi jumlah
sepuluh nama:
1.
AI-Kitab
Syarah
* Perkataan (Kitab) di dalam
Bahasa Arab dengan baris tanwin diakhirnya (kitabun) memberikan makna umum
yaitu sebuah kitab yang tidak tertentu (nakirah). Apabila di tambah dengan alif
dan laam dihadapannya menjadi (al-Kitab) ia telah berubah menjadi suatu yang
khusus (tertentu). Dalam hubungan inii, nama lain bagi al-Ouran itu disebut
oleh Allah adalah AI-Kitab.
Dalil
*
(2:2): Aiif Laam Miim. Itulah AI-Kitab.
Tidak ada keraguan padanya.
2.
Petunjuk
Syarah
Allah
s.w.t telah menyebutkan bahawa al-Quran itu adalah petunjuk (Huda). Dalam satu
Allah rnenyebut ia sebagai petunjuk bagi orang-orang yang bertaqwa dan satu
ayat yang lain ia sebagai petunjuk untuk manusia seluruhnya. Apabila disebut
oleh Allah sebagal petunjuk, maka ia merupakan sumber rujukan dan jarum kompas
untuk kehidupan manusia. Tanpa kitab ini manusia akan terpesong dari arah
sebenar mereka ditujukan. Oleh itu al-Quran adalah petunjuk yang mesti gunakan.
Dalil
(2:2)
: Alif Laam Miim. ltulah AI-Kitab. tidak ada keraguan padanya. Petunjuk bagi
orang- orang yang muttaqin.
(2:185): Bulan Ramdhan yang
diturunkan padanya al-Quran sebagai petunjuk kepada manusia .....
3.
Rahmat
Syarah
* Allah menamakan al-Quran
dengan rahmat adalah kerana dengan al-Quran ini akan melahirkan iman, hikmat,
mencari kebaikan dan cenderung kepada kebaikan bagi sesiapa yang beriman dan
berpegang kepada al-Ouran.
Dalil
* (17: 82): Kami turunkan
daripada al-Qu-ran itu apa yang sebagai Syifa' (penyembuh) dan rahmat kepada
orang-orang yang beriman.
4.
Ruh
Syarah
Allah s.w.t telah menamakan
wahyu yang diturunkan kepada rasulnya s.a.w sebagal ruh. Sifat ruh adalah
menghidupkan sesuatu seperti jasad manusia tanpa ruh akan mati, busuk dan tidak
berguna. Bahkan dipandang jijik seperti binatang yang mati ditepi jalan. Dalam
hubungan ini, menurut Ulama, al-Quran mampu menghidupkan hati-hati yang mati
sehingga hampir dengan Penciptanya.
Dalil
* (42:52) Demikianlah Kami
mewahyukan kepada engkau suatu ruh (al-Quran yang menghidupkan hati) dari
perintah Kami
|
(40:15) Dia rnenurunkan ruh
(al-Quran) dengan perintahnya kepada siapa yang dikehendakinya di antara
hamba-hambanya supaya Dia memberikan peringatan dengan Hari pertemuan
(Khiamat)
|
5. Obat
Syarah
Allah s.w.t telah menyifatkan bahawa
al-Quran yang diturunkan kepada umat manusia melalui Nabinya Muhanimad s.a.w
sebagai penyembuh atau obat. Tentu sekali bila disebut ubat, kaitan
langsungnya adalah dengan penyakit. Dalam tafsir Ibnu Kathir menyatakan
al-Quran adalah penyembuh kepada penyakit-penyakit yang terdapat dalam
hati-hati manusia seumpama syirik, sombong, bongkak, keraguan dan sebagainya.
Dalil
(10:57): Wahai manusia, telah datang
kepada kamu peringatan dari Tuhan mu
dan menyembuh apa yang ada di dalam (dada) hati, lagi petunjuk dan
rahmat bagi orang- orang yang beriman.
|
Syarah
Al-Haq adalah kebenaran. AI-Quran dinamakan
dengan al-Haq kerana dari awal hingga akhir isi kandung al-Quran adalah
kebenaran semuanya. Kebenaran dari Allah yang menciptakan manusia dan
mengatur sistem untuk manusia hidup di maya pada ini. Bukannya kebenaran
mengikut neraca dan pertimbangan nafsu manusia kerana pandangan dan nafsu
manusia terlalu dangkal dan terhad dalam menentukan keadilan dan kebenaran hakiki. Oleh itu neraca dan
pertimbangan dari al-Quran adalah yang sebenar- benar patut diikuti dan
dijadikan prioritas dalam mengukur dan
mempertimbangkan sesuatu.
|
Dalil
*
(2:147): Kebenaran itu adalah dari Tuhanmu, sebab itu janganlah engkau
termasuk orang- orang yang bimbang.
|
7.
Penerangan Syarah
AI-Quran
adalah kitab yang membawa penerangan dan penjelasan kepada manusia apakah
yang baik dan apakah yang buruk untuk diri mereka. Apakah yang hak dan apakah
yang batil, apakah yang sebenar dan apakah yang palsu, jalan manakah yang
selamat dan jalan manakah yang menyesatkan. Semuanya dibawa oleh al-Quran
kepada manusia. rnenjelaskan kesemua perkara-perkara berikut. Selain itu
al-Quran juga menerangkan kisah-kisah umat terdahulu yang pernah mengingkari
perintah Allah Ialu ditimpakan dengan berbagai azab yang tidak terduga. Semua
penerangan ini wajib ditadaburi oleh manusia untuk menyelamat arah tuju dan
matlamat hidup mereka dan mereka mati dalam penuh kemuliaan.
|
Dalil
(3:138):
(Quran) irti adalah keterangan untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran
bagi orang-orang yang bertaqwa.
|
|
8. Pengajaran
Syarah
AI-Qu-ran Yang diturunkan oleh Allah adalah
untuk kegunaan dan keperluan manusia kerana manusia sentiasa memerlukan
kepada peringatan dan pengajaran yang sebenar yang boleh membawa mereka
kembali kepada tujuan sebenar mereka dijadikan. Tanpa bahan-bahan pengajaran
dan peringatan, manusia akan leka dan Ialai dari tugas yang sebenar kerana
mereka sentiasla diekori oleh syaitan laknatullh untuk melarikan mereka dari
jalan Allah.
|
|
Dalil
(3:138): (Quran) ini adalah keterangan
untuk manusia, jadi petunjuk dan pengajaran bagi orang-orang yang bertaqwa.
(54: 17): Sesungguhnya telah Kami
mudahkan Quran (bagi manusia) untuk jadi pengajaran. Adakah orang-orang yang
mengambil pengajaran (daripadanya ?)
(54: 22): Sesungguhnya telah Kami
mudahkan Quran (bagi manusia) untuk pengajaran. Adakah orang-orang yang
mengambil pengajaran (daripadanya ? )
|
9. Pemberi peringatan
Syarah
Allah s.w.t menyifatkan al-Quran
sebagai az-Zikra (peringatan) kerana sebetulnya al-Quran itu senanitiasa memberikan
peringatan kepada manusia kerana sifat yang tidak lekang dari manusia adalah
lupa. Lupa dalam dalam berbagai hal, baik dalam hubungan dengan Allah,
hubungan sesama manusia mahupun lupa terhadap tuntutan-tuntutan yang
sepatutnya ditunaikan terhadap dirinya sendiri. Oleh itu kita yang beriman
dengan al-Quran dituntut untuk sentiasa mendampingi al-Quran. Selain sebagai ibadah al-Quran itu
sentiasa memperingatkan kita dengan asal tanggungjawab kita. Kalau di dalam
harakah, seorang akh amil itu dituntut untuk menghabiskan perdampingannya
dengan al-Quran satu juzuk setiap hari secara tilawah.
1
|
Dalil
* (15:
9): Sesungguhnya Kami telah turunkan az-Zikra (peringatan) dan sesungguhnya
Kamii yang memeliharanya.
|
10. Berita Gembira
Syarah
Di dalam al-Quran sering memberikan
khabar gembira kepada mereka yang beriman dengan Allah dan menjalani hidup
mereka menurut kehendak dan jalan yang telah diaturkan oleh Al- Quran.
Khabar-khabar ini menyentuh kesudahan
yang baik dan balasan yang rnengembirakan kepada sesiapa yang rnenurut jalan
al-Quran. Dihadiahkan dengan syurga, dikawin dengan bidadari, direzkikan
dengan kemewahan hidup yang tidak pernah tergambar oleh lintasan pengindraan
kita sendiri. Terlalu banyak janji-janji gembira yang pasti dari Allah untuk
mereka yang beriman ini. Oleh itu Allah sebutkan juga al-Quran sebagai
(busyra).
Dalil
(16: 89):
Dan Kami turunkan kepada Engkau Kitab (Quran) untuk menerangkan tiap-tiap
sesuatu dan rnenjadi petunjuk dan rahmat serta khabar gembira bagi
orang-orang Islam.
|
Fungsi AI Qur'an:
1 1. Kitab berita dan khabar
Syarah
• Dari
awal surahnya lagi al-Quran telah membawa berita umat-umat terdahulu dan
khabar- khabar akan datang yang berkaitan dengan alam kubur, alam akffirat
serta penibalasan yang akan chterima oleh nianusia. AI-Quran membawa klsah-~
Habil dan Qabil, klsah Nabi Nuh, isteri, anak dan kaumnya, Idsah taufan,
Idsah loqman, Idsah Nabi Ibratlim, Idsah a~u Rassi, klsah ashabul kahfi, ~
orang yang d=tikan Allah seratus tahun, ~ kaum tharnud dan Nabi saleh, Idsah
kaum luth, 1~ firaun, ldsah zwqarnain, ldsah yakjuj dan makjuj, kisah
perempuan Aziz, ~ anak-anak perempuan Nabi Syuaib, ~ Nabi Musa, Kisah ashabul
Fiil, Kisah Abu Lahab dan lain-lain.
• Banyak
khabar-khabar yang dibawa oleh al-Quran menyentuh perkara-perkara yang akan
datang , antaranya ialah persoalan maut, ajal bagi setiap peribadi atau
urnat, kebangldtan hari mahsyar, yaumul wa'iid, yaumul taghaabun, thoomatul
kubra, kengerian hari Idainat dan sebagainya. Berita-berita irii guna
memperingat dan mendorong manusia kembali kepada Allah dan merasai
kehebatannya.
|
DaW
* (78:1-2): Tentang apakah yang
mereka bertanya-tanya. Tentang berita yang besar
|
(3:138): (Quran) irii adalah keterangan untuk
manusia, jadi petur@uk dan pengajaran bagi orang-orang yang bertaqwa.
(54:
17): Sesungguhnya telah Kanii mudahkan Quran (bagi manusia) untuk jadi
pengajaran. Adakah orang-orang yang menganibil pengajaran (daripadanya ?)
(54:
22): Sesungguhnya telah Karrii mudahkan Quran (bagi nianusia) untuk pengajaran.
Adakah crang-orang yang mengambil pengajaran (danpadanya ?)
9.
Peniberi peringatan Syarah
Allah
s.w.t rnenyifatkan al-Quran sebagai az-Zikra (peringatan) kerana sebetuinya
al-Quran itu sei-itiasa men-iberikan peringatan kepada manusia kerana sifal
yaiig lidak lekang dari fnanusia adalah lupa. Lupa dalain dalam berbagal hal,
baik dalam hubungan dengan A&-,h, hubungan sesaina manusia mahupun lupa
terhadap tmtutan-tuntutan yang sepatutnya ditunaikan terhadap dirinya sendiri.
Oleh itu Idta yang berii@ dengan al-Quran dituntut untuk sentiasa mendampingi
al-Quran. Selain sebagai ibadah al-Quran itu sentiasa memperingatkan 1
1
Dahl
0 (1 5: g): Sesungguhnya
Kan-ii telah turunkan az-Zilwa (peringatan) dan sesung~ya Karffi y@ang
memeliharanya.
10.
Berita Genibira Syarah
Di
dalarn al-Quran sering memberikan khabar gembira kepada mereka yang be~ dengan
Allah dan menjalwii 1-iidup rnereka menurut kehendak dan Aan yang telah
diaturkan oleh Al- Quran. Khabar-khabar ini menyentuh kesudahan yang baik dan
balasan yang mengenibirakan kepada sesiapa yang menurut jalan al-Quran.
Dihadiahkan dengan syurga, dik,ahwin dengan bidadari, direz~ dengan kemewahan
Mdup yang tidak pemah tergambar oleh lintasan pen@il&an Idta sendiri.
Terlalu banyak janji-janji gernbira yang pasti dari ~ untuk rnereka yang
beriman ini. Oleh itu Allah sebutkan juga al-Quran sebagai (busyra).
DaW (16: 89): DanKarrA
turunkan kepada E:ngkau Yitab (Quran) untuk menerangkan tiap-tiap
sesuatu
dan menjadi petunjuk dan rahmat serta khabar gembira bagi orang-orang Islam.
Fungsi
AI Qur'wi:
1
1. Idtab berita dan khabar
Syarah
• Dari awal surahnya lagi al-Quran
telah membawa berita umat-umat terdahulu dan khabar- khabar akan datang yang
berkaitan dengan alarn kubur, alam akhirat serta pembalasan yang akan ditenma
oleh manusia. AI-Quran membawa k~-~ Habil dan Qabil, Insah Nabi Nuh, isteri,
anak dan kaumnya, Idsah taufan, Idsah loqman, 1
~u
Rassi, Idsah ashabul kahfi, ~ orang yang dunatikan Allah seratus tahun, ~ kaurn
tharnud dan Nabi saleh, Idsah kaum luth, Idsah firaun, Idsah zulqarnain, Idsah
yakjuj dan makluj, Idsah perempuan Aziz, ~ anak-anak perempuan Nabi Syuaib, ~
Nabi Musa, Ydsah ashabul Fiil, Kisah Abu Lahab dan lain-lain.
• Banyak khabar-khabar yang
dibawa oleh al-Quran menyentuh perkara-perkara yang akan datang , antaranya
ialah persoalan maut, aM bagi setiap peribadi atau urnat, kebangldtan hari
mahsyar, yaumul wa'iid, yauniul tag"un, thooniatul kubra, kengerian hari
ldamat dan sebagainya. Berita-berita irji guna mernperingal dan mendorong
manusia kembali kepada Allah dan merasai kehebatannya.
DaW
*
(78:1-2): Tentang apakah yang mereka bertanya-tanya. Tentang berita yang best
Times
Institute
~
|
Pakej Tarbiah Tullab 2
|
12. ldtab hukurn syariah Syarah
* AI-Quran adalah latab yang menibawa
hukuin-hukurn syanat dalam bentuk undang-undang dan juga perlernbagaan,
taklif, tanggungjawab peribadi, perkara-perkara yang d~amkan, had usm
&-ikM, keharusan perluasan dan makanan yang haial, hukum menepati janii
dan swnpali, menunaikan nazar, dosa-dosa be.,Rar, Qisas, hukuman terhadap
orang kafir, llukuman penibunuhan, hukum hudud, hukwn pengampunan,
menyembunyikan penyaksian dan sebagainya.
|
Dalfi
- (5..49,50): Engkau berhukumiah di antara
mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh AUah dari janganlah engkau
menurut hawa nafsu mereka dan waspadalah terhadap mereka supaya mereka tldak
nienyesatkan engkau dari sebahagian apa yang telah diturunkan ~ kepada
engkau. Jika mereka berpaling, ketahuilah bahawa ~ hanya menghendale supaya
mereka ditimpa sw-saaa kerana sebahagian dosa mereka sendiri. Sesungguhnya
kebanyakan ~usia orang-orang yang fasiq. Adakah hukurn jahiliah yang mere@a
tuntut ? Siapakah yang lebih baik hukumnya daripada (hukum) ~ baqi kaum yang
yaldn ?
|
13. Idtab jihad Syarah
Satu bal Yang amat clitekankan oleh
al-Ouran ialah persoalan jfiiad. D! dalam hal irli al- Ouran membawa banyak
ayat yang menyer-u agar Idta berj@d, menegah dari melampaui batas,
batas-batas jihad, kecenderongan kepada perdamaian, konsep peperangan dalam
Islam, pujian terhadap jihad, kemuliaan bagi mujahidin, cemuhan terhadap
mereka yang tertinggal dan medan jihad, lan dan jihad, sisteni jihad dan
aturannya, solat dalam peperangan, peprangan dalam bulan haram, baiah,
hal-hal orwig tawanan dan sebagainya.
Dahl
(29:69)
Dan rnereka yang berjihad di jalan Kanii, Q)asti) Karffi akan tunjukkan
kepada mereka jalan-jalan Karni. Dan sesungguhnya ~ bersama-sama mereka yang
melak~ kebaikan.
|
14. Idtab tarbiyah
Syarah
* Peranan
bww juga yang dirna~ oleh al-Quran ialah sebagai Idtab yang menclidik jiwa-
jiwa manusia rnenjadi personaliti yang mempunyai kemuliaan diri, kendiri, bebas
dari sebarang perhan-ibaan sesama makliluk, bermasyarakat , beradab dan tahu
nilai-niw
rnurrii
sebagai manusia yang berperarian sebgai khaira ununah.
|
Dalil
0
(3:79)Tidakberhakrnanusia,bahawadiberikan~kepadanya.Ydtab, hukwn-hukwn dan
kenabian kernudian ia mengatakan kepada manusia: Hendaklah kainu rnenjadi
hambaku selcun ~. Tetapi (hendaklah ia mengatakan): Hendaklah kamu menjadi
Wama yang beramal kerana kainu mengajarkan Ydtab dan kainu membacanya.
|
15. pedoman hidup
Syarah
AI-Quran menceritakan bahawa manusia
adalah jahil. Untuk menampung kejahilan itu selungga meniadi harnba selati
kepada ~, maka ~ utuskan kepada setlap umat itu rasul yang membawa
pengajaran-pengajaran dan juga penngatan. Begitu juga kepada ummat Idta,
diutuskan Nabi Muhanunad s.a.w bersama isi risalahnya yang terkandung di
dalam al-Quran. AI-Quran memandu numusia kelaian yang dikehendald oleh ~
s..w.t dalarn segala aspeknya terrnasuk kepercayaan, hala tuju, pengabdian,
syariat dan sebagainya. 'hdak ada panduan hidup yang lebih komplek dari apa
yang dibawakan oleh AI-Qura.n.
|
Dahl
|
Times institute
|
8
|
Pakcj
Tarbiah Tullab 2
* (28:50): Kalau mereka
tidak memperkenankan (perrnintaa=u) itu, maka ketahuilah bahawa mereka semata-~
menurut hawa nafsu ~ja. Siapakah yang terlebih sesat dari orang yang mengikuti
hawa nafsunya twipa petunjuk dari Allah ? Sesungguhnya Allah tidak menunjukla
kaum yang zahm.
16.
Idtab ilmu pengetahuan
Syarah
a Di dalam al-Quran terdapat
banyak niaidumat yang menyentuh berbagal aspek ilrnu pengetahuan baik dalam
bidang ilmu yang ldta ketahw ~upun yang idak ldta ketahw.
Dahl
*
(96:1-5):Bacalahdengannamatuhanmuyangmenjadikan,Yangrnenjadikanmanusiadari
segumpal darah. Bacalah sedang Tuha=u yang Maha Mulia. Yang mengajar dengan al-
Qalam. Yang mengajar manusia apa yang lidak perriah diketahui.
Ringkasan
Dahl
&
nan-ia-nwna AI Qur'an: AI Kitab (2:2). petunjuk (2:2, 2:185) rahmat (3:138),
cahaya
ruh
(42:52), obat (10:57), kebenaran (2:147), penerangan (3:138), pelajaran
(3:138,,54:17, 22), pengingat (1 5:9), berita gembira (1 6:89)
* Fungsi AI (@ur'an: ldtab
berita dan khabar (78:1-2), ldtab hukum syariah (5:49,50), ldtab jihad (29:89),
ldtab tarblyah (3:79), pedonian ffidup (28:50), ldtab ilmu pengetahuan (96:
1-5)
F.3.
MUKTADO IMAN BIL OURAN
Objektif
a.Meniaharrii
kewajiban muslim terhadap AI Qur'an dan termotivasi untuk menunaikannya.
b.Berupaya rnenghidupkan suasana Qur'an dalam setiap keadaan dengan mentaatinya
di
setiap
keadaan
e.Tennotivasi
untuk berdakwah kepada AI Qur'an dan mempe@uangkannya di muka bun-ii
Sinopsis
Dinyatakan
bahawa al-mian itu bukaniah cita-cita atau angan-angan tetapi ia adalah apa
yang terpacak di hati dan dibenarkan oleh amalan. Oleh itu apabila Idta
mengak-u ber~ kepada al-Quran, ~ di sana terdapat beberapa tuntutan terhadap
keimanan tersebut. Antara tuntutan tersebut ialah supaya Idta berhubung erat
dengan al-Quran iaitu dengan cara mempelajari al-Quran, mengajarkannya kepada
orang lain dan sentiasa menibacanya. Lebih dari itu ialah dengan mentadabbur
dan memaharsii ayat-ayatnya. Kemudian melak~an apa-apa tuntutan yang terkandung
di da~ya. Seterusnya ldta menghafal dan memelihara pula ayat-ayat tersebut.
Antara
tuntutan juga ialah lata mentarbiah dan menclidik diri IGta dengan
panduan-panduan yang telah digari~ oleh al-Quran seria Idta hendaldah berusaha
agar dapat menghidupkan .suasana dengan warna-warna al-Quran dalam setlap
keadaan. Dengan itu lata mes~ rnenerima, tunduk dan patuh kepada hukum-hukum
yang terdapat di dalam al-Quran.
Seterusnya
Idta dituntut agar menyebarluaskan pengajaran-pengajaran al-Quran dengan
mendakwalu dwi menyeru orang lain agar sama-swna mernaharrii dan melaksanakan
isi kandungwi al-Quran di atas muka burffi irii.
Hasiyah
1.
Berhubung erat dengannya: dengan niempelajari dan mengajarkannya: rnenibacanya
Syarah
Pakej
Tarbiah Tullab 2
olt
#I^
Sebagai
sumber rujukan dan pedoman 1-lidup, k-ita dituntut uiituk sentiasa
mendainpiiigi al- Quan kerana ch dalamnya penuh dengan mutLara-mutLara berharga
yang memandu Mdup Idta dalarn segenap lapangan. Bagairnanakah cara mendarnpingi
al-Quran itu ? Caranya ialah dengan sentasa mempelajari pengalaran-pengajaran
yang terkandung di dalwmya yang terdiri dari hukum-hakain, prinsip-prinsip
Iiidup dan sebagainya. Setelah dipelajari, Icita mes~ mengembangkan ilinu yang
clipelajan itu kepada orang lain. Ini adalah tuntutan! Kita juga perlu
mendainpingi al-C?wan dengan cara selalu membaca ayat-ayatnya yang terkandung
di'da~ya.
Dabl
(2:12 I): Orang-orang yang
Karni datangkan kepada mereka al-Ydtab, mereka mentilawahkannya dengan
sebenar-benar tilawah, mereka itwah orang yang beriman denganya. Sesiapa yang
kufur dengannya mereka i~ orang-orang yang ragi.
* (35:29) : Sesungguhnya
orang-orang yang mentilawahkan Idtab Allah (al-Quran) dan mendirikan solat,
mena&ahkan dari apa yang telah Kanii rez~ kepada mereka wma sen,lbunyi mahu
terang, mereka mengharapkan satu perriiagaan yang tidak akan rugi swna sekali.
* Hadiffi nwayat Uthman ibn
Affan: Sebaik-baik kainu adalah mereka yang mempelajari al Quran dan
mengajarkannya (kepada orang lain). -riwayat Bukhari
2.
Memahanii dan mentadabbur isinya
Syarah
Kita
dituntut oleh Allah untuk rnentadabbur dan memahann ayat-ayat yang telah
ditu=kannya kepada leta rnenerusi junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Tuntutan
ini adalah berrno~ pengajaran yang sernestinya charnbil dan diamalkan oleh Idta
dari i~dung al-Quran itu sendin. Tanpa memahann, leta tidak akan dapat mencapai
mauamat unluk berpedornankan kepada ajaran al-Quran.
Dalil
• (47:24): Apakah rnereka tidak mentadabburi
al-Quran ataukah di atas hati-hati mereka ada penutup-penutupnya.
• (4:82) : Apakah rnereka tidak mentadabbur
al-Quran . Seldranya ia bukan dari sisi
tentu
sekali rnereka akan dapati banyak pereanggahan ch dala=ya.
• (38:29): Yitab yang Kinii turunkan kepada
engkau diberkati untuk mereka rnentadabbur ayat-ayatnya dan untuk diambil
pengajaran oleh mereka yang berakal.
3.Meh~akamya
Syarah
* Nil& kepada kehnanan
dan kepereayaan Idta kepada sesuatu adalah apa yang telah Idta laksanakan dan
Inta amalkan hash dari keyaknm itu. Seldranya dakwaan semata-mata belum
terbukti keyaldnan tersebut. Dalam hubungan irii, Idta dituntut untuk
mewcsanakan apa sahaja yang dituntut oleh al-Quran berdasarkan kaedah-kaedah
uluin syarak.
DaM
*
(17:106): Quran (irii) Kanii turunkan beransur-ansur supaya engkau bacakan
kepada
manusia
dengan perlahan-lahan dan Kanii humnkan ia sedildt den-ii sedildt.
4.
Menghafal dan meme~anya
Syarah
Kita
diperintah oleh Rasuluflah s.a.w agar rnemellhara dan menjaga al-Quran. Kita
menjaga al-Qu,ran bukan sekadar menjaga fizikal kertas-kertas yang tertulis di
atasnya ayat-ayat itu. 1Cita menjaganya samada dengan selalu menibaca dan
mentadabbur ayat-ayatnya agar ldta tidak terpesong dan tertinggal jauh dari
ajarannya, atau dengan rnenghaw ayat-ayal tersebut atau kedua-duanya sekali.
Dabl
Hadith
riwayat Abu Musa al-Asy'ari, sabda baginda s.a.w: jagalah al-Quran. Dendm Tuhan
yang diri Muhammad di dalam genggaman-Nya, al-Quran lebih liar dari unta yang
diikat.- riwayat Bukhari dan Muslim.
Pakcj
Tarbiah Tullab 2
P^
5.
Mentarbiah diri dengan al-Quran Syarah
Kita
dituntut mentarbiah diri ldta agar selari derigan ajaran al-Quran kerana
al-Quran sebagai mulgizat daripada Allah diturunkan untuk mendudukkan manusia
pada posisinya yang sebenar cli dalam hubungannya dengan ~ dan juga alam
semesta. Manusia adalah haniba Allah dan mesti tunduk kepada kehendak Allah dan
segala awannya. Manusia tidak boleh menjadi haniba kepada ~ yang lain termasuk
hawa nafsu dan ~ya. Ketundukan ini sentiasa saling bertarik tali dengan
pengaruh-pengaruh lain swna ada nafsu, syaitan, perseldtaran, biah sekeliling
dan sebagainya. Oleh itu ldta dituntut menjadikan al-Quran suniber tarbiah
sebenar dirt Idta dalam bertarik tall dengan pengw-uh-pengwuh lain.
Dalfi
* (3:79): ... tetapi (hendaklah ia
mengatakan): Hendaklah kcunu menjadi u~ yang ber~
kerana
kamu rnengajarkan Kitab dan kamu membacanya.
* (2:15 I): Sebagairnana Karffi telah mengut~
seorang rasul kepada kepadatnu, iaitu &U-@th seorang daripadxnu yang
membacakan ayat-ayat Kanii kepadainu, membersihkan kainu (dari kelakuan yang tidak
balk) dan mengajar Kitab dan hikmah kepada mu dan iagi mengajarkan apa-apa yang
belum kamu ketahui
6.
Menerima dan tmduk kepada huk= hakamnya Syarah
Hubungan
Idta dengan al-Quran beras~ kepada seiauhmana hubungan Idta dengan ~ dengan
segala kebesarannya. Apabila Idta yaldn bahawa Allah yang me~ segala- galanya
dan men~ serta menyusun atur segala sistem peijalanan alam ini, tentu hati
keeil Idta terus tunduk kepadanya. Dengan irii Idta menerima segala arahan dan
hukum hakam yang dibawakan cli dalam latabnya itu dengan penuh tawadhu' dan
keyakman bahawa segalanya adalah selan dengan slstem semulajadi alam im. Bahkan
pene=aan dan ketundukan leta terhadap hukwn-hakam Allah adalah tuntutan asasi
kepada seorang Muslim.
Dahl:
• (33:36): Tidak ada bagi lelald mukniin dan
perempuan muknkwh (hak) untuk meniilih dalain urusan mereka, bila Allah dan
Rasul-Nya telah memutuskan urusan itu. Barangsiapa yang mendurhakai Allah dan
Rasul-Nya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.
• (4:65): 'Adak derrii tuhanmu, mereka tidak
juga beriman (kepada engkau) sehingga mereka mengangkat engkau menjadi hakirn
untuk mengurus perselisu= antara mereka kemudian mereka 'aada memperolelu
keberatan dalam hatinya menerima keputusan engkau dan mereka terirna sebenar-benar
terima.
• (5:44), (5:45).(5:47): ~ s.w.t telah
menyifajm mereka yang tidak berhukunikan dengan hukum-hukum yang telah
diturunkan ~ sebagai kafir, zalim dan juga fasiq.
• (5:50): Apakah hukum ja~ yang mereka cari ?
Siapakah yang lebih baik dciri Allah hukumya bagi kaum yang yaldn ?
7.
Menyeru orang kepadanya
Syarah
Konsep
hidup seorang muslim adalah bermasyarakat dan inginkan kebalkan melata dan
dirasai oleh semua orang. 'hdak ada konsep ananiah atau individualistik di
dalam masyarakat Islam. Oleh itu apa-apa kebaikan yang cliterima dan dipeli@jan
me~ disebarkan keseluruh masyarakat. Bahkan diseru dan diajak niereka agar
memahanii dan menghayati konsep-konsep keadilan yang telah cliten~ ~ ch dalam
latabnya. Kebaikan-kebaikan me~ dikongsi bersama dalam masyarakat.
Dahl
(16:125):
Senl-xh (nianusia) ke jalan (agarna) Tuhanmu dengan bijaksana dan pengajaran
yang baik dan be@idallah dengan mereka dengan (cara) yang terbaik.
Pakej
Tarbiah Tullab 2
8.
Menegakkannya di mukabumi
Syarah
Sebagaimana
Allah menuntut kaum-kaum terdahulu mendirikan agama, maka begitu jugalah
dituntut kepada Idta umat Muhammad s.a.w. agar mendirikan agama di muka bun-ii
ird. Tuntutan ini tidak pernah padam selama ada Quran di muka bunii ini.
Dalil
(42:13):
Dia agai.i.ia big!
kariiu, scbaqairnatia telait diwiisiiitjk@itiNy,-1 k,epada Nuh, dan yang kami
watiyukan ke-padamu daii Karrii wasia[kaii kepad@t Ibralfiiii, Musa dan lsa
ialtu: Hendaklah kamu dirikan agama dan janganiah kamu berpecah-belah dalain
agama.
Ringkasan
Dalil
Tuntutan
iman terhadap AI Qur'an
*Berhubungan erat dengannya,
dengan mempelajari dan mengajarkannya: membacanya (2:121. 35:29, hadits),
memahanii dan mentadaburkan isinya (47:24, 4:82, 38:29), melaks~an (1 7:106),
menghafal dan memehharanya (hadits) 1
*
Mentarbiyah diri dengan AI Qur'an
*Menerimadantundukkepadahukurn-hukumnya(33:36,4:65,5:44,45,47,50) .
a
Menyeru orang kepadanya (1 6:125)
*
Menegakkannya di muka burni (42:13)
F.4.
AKHTAR NISYANUL QURAN
Objektif
a.Memahanii
sebab-sebab yang dapat melupakan seseorang dari ldtabunah b.Menyedari bahaya
yang akan terjadi disebabkan lupa kepada AI Qur'an c.Berupaya untuk sentiasa
mengingat AI Qur'an di setiap keadaan
Sinopsis
AI-Quran yang diturunkan
oleh ~ s.w.t adalah petunjuk dan pedoman untuk manusia. Oleh kerana ia memilild
riilai-nilai pedoman, petunjuk dan kemuliaan pada zatnya maka ia mestlah
clipehhara dan clijaga dengan bwk. ndak boleh seseorang melupakan al-Quran
apalagi menibelakang atau me=ggalkan langsung al-Quran. Banyak alabat yang akan
rnenimpa sesiapa yang melakukan demildan di antaranya ialah tersesat dalam
kesasatan yang
nyata, hidup dalam suasana penuh kesemnpitan, buta matahati, keras hati,
kezaliman dan kehinaan, bersahabat dengan syetani, kel;asikwi dati kerriullafikati.
Hnnpunan dan alabat-alabat itu menyebabkan manusia berada dalam kesusahan di
dunia dan juga diakhirat.
Hasiyah
1.
Lupa kepada AI Qur'an
Syarah
AI-Quran
adalah kalamullah. la suci dan mulia dan ia tidak akan duduk hanya pada tempat
yang suci dan mulia juga. Apabila manusia berpaling dari mengmgati Allah atau
melakukan maksiat kepada ~, Allah akan meialaikan haU mereka dan mengingati
kalam-Nya yang suci itu. Kelupaan terhadap al-Quran irii adalah aldbat dari
tingkah laku dan amalan manusia sendiri.
Dalil
(18:28):
Sabarkaniah hatimu serta brang--orang yang menyenibah tuhannya pada pagi dan
petang sedang mereka menghendakld keredhaan Allah. Dan janganlah engkau
palingkan
|
Pakej
Tarbiah Tullab 2
|
~
|
im
|
pemandangan daripada mereka kerana
menghendah perlnasan ludup di dunia. janganiah engkau turut orang yang telah
Kann lakiikan hatinya dari mengingati Kan-ii dan mengikut hawa nafsunya dan
adalah perbuatannya itu melarnpaw batas.
|
Di antara beberapa bahaya melupakana
al-Quran adalah seperti berikut:
|
2. Sesat yang nyata Syarah
Petunjuk yang diturunkan oleh ~
s.w.t menerusi Rasul~ s.a.w adalah petunjuk yang jelas kebenarannya.
Dinyatakan satu persatu oleh AUah s.w.t haldkat-haldkat kebenaran id dengan
bukti-bukti yang begitu jelas sebingga tidak ada lagi alasan kenapa merka
boleh berpaling setelah mereka melaliirkan pengakuan keknanan , selain dari
keingkaran mereka yang nyata terhadap haidkat yang begitu jelas terbukt! di
hadapannya. Itulah dise,but sobagai kcsesalan yang nyata.
Dalil
(4:60) :
Tidakkah engkau mengetahul orang-orang yang mendakwa bahawa mereka berirnan
kepada (Ouran) yang diturunkan kepa.da engkau dan (1
|
(4: 115): Sesiapa yang menentang
rasul, sesudah nyata petunjuk baginya dan mengikut bukan jalan orang-orang
mukmin, nescaya Kan-ii angkat dia menjadi pemimpin apa yang clipimpin=ya dan
Karni masukkan dia ke dalam neraka jahannam. Itulah sejahat-jahat tempat
kembali.
3. Sempit dada
Syarah
Sunnatullah bahawa jalan hidayah
kepadanya adalah ~ yang luas dan tenang kerana !a langsung bersandar kepada
kekuatan yang hakild dan Dia yang meniihk segala-galanya. Apabila ldta
bersandar kepada selain Allah (makhluk) maka ldta bersandar kepada sesuatu
yang lemah dan tidak meniihk . Kita akan merasa sempitan lantaran yang tidak
merriilil
|
Dalil
(6:125): Maka sesiapa yang Allah
kehendald menunjuldnya, nescaya dilapangkan dadanya kepada Islam. Sesiapa
yang Allah kehendaid Dia sesat Allah jadikan dadanya sempit seolah-olah dia
dinaikkan ke langit. Deniildanlah Allah menjadikan azabnya kepada mereka yang
tidak beriman.
4.Keliidupan yang serba sulit
Syarah
* ~ s.w.t
telah berj@ji bahawa sesiapa yang berpaling dari mengikuti ajaran yang telah
dibawa oleh Nabi s.a.w akan menerima padah dalam keliidupannya kerana selain
petunjuk AUah adalah kekurangan dalam segala sudut bahkan bertenibmg antara
kepentingan- kepentingan berbagai pihak.
Dahl
*
(20:124): Sesiapa yang berpaling dari peringatan Ku (Quran) maka untuknya
pengffidupan yang sempit, kemudian Kan-d Iiimpunkan dia pada hari Idainat
dalam keadaan buta.
|
5. Matahati yang buta
Syarah
&
Petunjuk al-Quran adalah Basturah baqi perjalanan liidup manusia. Sesiapa
yang me=ggalkan petunjuk inn atau melupakannya niaka mata hatmya tidak akan
niampu inelihat kebenaran AUah walau matanya dapat melihat.
DalU
*
(22:46): Tidakkah mereka berjalan di muka buns! supaya mereka mempunyal akal
(untuk) meniil&kan, atau telinga (untuk) mendengarkan. Sesungguhnya
rnereka bukanlah buta mata, tetapi buta hati yang dalam dada.
|
|
Pakej
Tarbiah Tullah 2
|
0
|
0-@
|
I#,-
|
6. Hati menjadi keras
Syarah
Hati yang jauh dan petunjuk Allah
menlacli keras dan sukar untuk menerima kebenaran sehinggakan disifatkan oleh
Allah pada seseengah tempat lebih keras dari batu.
Dalfi
(57:16):
Apakah belum tiba waktunya bagi orang-orang yang beds=, bahawa tunduk hati
mereka untuk mengingat Allah dan kebenaran yang diturunkannya (Quran) dan
bahawa mereka tiada seperti orang-orang alibi ldtab sebelum mereka, maka
telah panjang niasa antara mereka dan antara nabinya, Ialu menjadi ka-Rar
(keras) hati mereka dan kebanyakan mereka fasiq.
|
7. Zalim dan hina
Syarah
Apabila lata lari dan kea~ yang
tunjukkan oleh ~ maka tempat sebawmya untuk leta adalah kezaliman kerana Idta
telah meletakkan sesuatu bukan pada posisi yang selayakaya menurut neraca
asli yang dikehendald oleh Allah. Pergantungan Idta pula kepada ~uk bukan
kepada Allah. Di sinilah lahirnya kehinaan.
DaW
• (3:112) : Mereka itu ditimpa kehinaan di
mana mereka berada kecuali dengan tali dari Allah dan tali (perdamaian) dari
manusia, dan mereka itu kembali dengan mendapat kemurkaan dari Allah serta
ditimpa keniisidnan. Deniildan itu, kerana mereka kafir akan ayat-ayat ~ dan
menibunuh nabi-nabi tanpa kebenaran. Dengan itu sebab mereka itu derhaka dan
melampaui batas.
• (32:22): Siapakah yang lebih zalim dari
orang-orang yang diberikan peringatan dengan ayat-ayat tuhannya, kemuclian
clia berpaling danpadanya ? Sesungguhnya Karm menyiksa orang-orang yang
berdosa.
|
8. Bersahabat dengan syaitan
Syarah
Syaitan sentiasa mengintai-intai
peluang untuk menyesatkan manusia mewui apa jua cara yang mungldn boleh
dilaksanakan.. Sesiapa yang rneninggalkan atau melupakan al-Quran maka ~
berj@li akan menguas~ syaitan kepadanya Ialu sy&tan menjach sahabatnya.
Dalil
• (43:36)
: Sesiapa yang membuat-buat buta (melihat) peringalan Rahman (Quran), Kwd
ku~an syaitan kepadanya, lalu syaitan itu menjadi temannya.
•
(25:29): Sesungguhnya Dia telah menyesatkan aku dari peringatan (Quran)
setelah sainpai kepadaku. Adalah syaitan itu amat kliianat kepada manusia.
|
9. Lupa terhadap diri sendiri
Syarah
* Hubungan
~ dengan haniba-hanibanya begitu berhambatan. Apabila hamba dekat dengan-Nya
maka Allah lebih dekat lagi tetapi apabila hmiba melupakan Allah maka Allah
akan melupakan hambanya bahkan menladikan mereka lupa akan dm mereka sendin.
Dalil
*
(59:19):janganiahkamusepertiorang-orangyangmelupakanAllah,Wu~menjadikan
mereka lupa terhadap diri mereka sendiri. Mereka itwah orang-orang yang
fasiq.
|
1 0. Fasiq
Syarah
* Fasiq
adalah orang yang keluar dari batasan-batasan yang telah ditentukan oleh ~
s.w.t. Apabila Idta melupakan al-Quran, atau meninggalkannya bagaimana boleh
Idta mempastikan berada di dalam lingkungan batasan ~ s.w.t. sedang semuanya
itu disebut dan peringatkan di dalarn IdtabNya iaitu al-Quran.
Dalil
0
(2:26-27) : .... Adapun orang-orang
yang kafir, mereka berkata apakah maksud Allah de.ngan perwnpamaan ini ?
Disesatkan Allah dengan perumpamaan itu kebanyakan orang
|
Pakej Tarbiah Tullab
2
9
dan ditunjuinya
kebanyakan orang yang lain, tetapi llah tidak rnenyesatkan dengan dia kecuali
orang-orang yang fasiq. last orang-orang yang melanggar janji-janj! ~ setelah
teguhnya dan mereka itu
memutuskan (silaturahim) yang
disuruh Allah memperhubungkannya, lagi mereka berbuat bencana di muka bunu.
Mereka itulah orang- orang yang Merugi.
(13:19-20) : Adakah
orang yang mengetahui bahawa Quran yang diturunkan kepada ongkau dari
tuhanmu, adalah suatu kebenaran serupa dengan orang-orang buta (tidak
mengetahul) ? Hanya orang-orang yang berakal, menerima pengajaran. laitu
orang-orang yang menepati janji Allah dan mereka tidak memungldri janji.
1
1. Nifaq
Syarah
0
Nifaq adalah sifat yang berbahaya kepada masyarakat dan juga kepada diri
sendin. Ini kerana orang rainal tidak dapat menegenali mereka dengan baik
kerana pada zahirnya rnereka seperti orang lain juga. Tetapi Allah Maha
Mengetahiii apa yang ada di dalam hati- hati mereka. Keadaan ini juga berlaku
di zaman Rasulullah s.a.w di mana terdapat 12 narna yang dirahsiakan oleh
Rasuluilah ke dalam sunpanan Huzaifah. Bagaimanapun BAgmda menceritakan sifat
atau eiri-ciri infaq dan merninta Idta menjauhinya.
Dabl
•
(4:61-63) : Apabila dikatakan kepada mereka: Marilah karnu kepada apa yang
diturunkan Allah dan kepada rasul, maka engkau lihat orang-orang munafik
berpaling dari engkau sebenar-benar berpaling. Bagaimakah jika mereka ditimpa
cubaan kerana ~a tangan mereka sendiri, kemudian mereka datang kepada engkau,
sambil bersumpah dengan ~: Kariii tidak menghendald selain semata-mata
kebaikan dan perdainaian. Mereka itulah orang-orang yang Allah mengetahili
apa-apa yang dalam hati mereka, dan ajarlah mereka dan katakarilah kepada
mereka perkataan yang fasih (terang) tentang dirinya.
•
(24:49-50): jika mereka itu akan mendapat haknya, mereka datang kepada rasul
serta patuh kepadanya. Apakah ada penyalat dalam hati mereka atau masih
ragu-ragu atau takut, bahawa Allah dan rasW-Nya akan ariiaya kepada mereka ?
bahkan mereka itu sendiri yang ariiaya.
12.
Menimbulkan syaqawah di duma dan di aklurat: Kesemua sifat-sifat tadi
me~ulkan
kesusahan
kepada keliidupan sarnada di dunia yang ada sekarang ini mahu pun
kel-,lidupan di aktdrat nanti.
Ringkasan
Dalil
•
Lupa kepada AI Qur'an (1 8:28)
•
Sesat yang nyata (4:60, 115)
•
Sempit dada (6:125)
•
Kehidupan yang serba sulit (20:124)
•
Matahati yang buta (22:46)
*Hati
menjadi keras (57:16)
•
Zalim dan hina (3:112, 32:22)
•
Bersahabat dengan syaithan (43:36, 25:29)
•
Lupa terhadap diri sendiri (59: 1 9)
*Fasiq
(2:26-27, 13:19-20)
*Nifaq
(4:61-63, 24:49-50)
*
Meniinbulkan syaqawah di duriia dan di akhirat
F.S.
SYURUT AL INUFA BIL OURAN
Objektif
a.Memahami
kepentingan intifa dengan AI Qur'an
b.
Memahard syarat-syarat intifa terhadap AI Qur'an
c.Dapat
inelaksanakan syarat-syarat tersebut dengan sebaik-baiknya kedka berinteraksi
dengan AI Qur'an
Sinopsis
Dalam rajah ini
menyimpulkan beberapa panduan bagaimana untuk memaksimalkan faedal\h yang
dapat kita ambil dari Al-Qur’an. Baik
dari peradaban, cara menerima, memahami objektif asasi, menurut yang
dilakukan oleh para sahabat.
Hasiyah
Dali
(7:204)
3. Berorientasi
kepada tujuan yang ~ (dari AI @Qur'an) sebagai petunjuk clan ~ pen.ibentuk
keperibadian Islam, pemirnpin manusia, pernbentuk masyi:irakat Islam
4.
Mengikuti cara interaksi sahabat dengan AI Qur'an: memandang secara
menyelurul masuknya AI Qur'an tanpa pertimbangan-pertimbangan masa Ialu.
Pereaya secara mutlal merasakan bahawa ayat diarahkan kepada dirinya.
5.
Menganibil manafaat
Ringkasan
DalU
Syarat
berinteraksi dengan AI Qur'an
*Bersikap
sopan terhadapnya: riiatnya baik, hati dan jasadnya bersih, mengkhususkan jiw
untuk hanyan sibuk dengannya, mengkhususkan berfil& dengan Al Qur'an
Bagus
dalam talaqqqi: dengan hati yang khusyu, dengan mengagungkan, dengan kesiapa
melaksanakaan
*Berorientasi kepada tujuan yang asasi
(dari AI Qur'an) sebagai petunjuk dari Allal penibentuk kepenbachan Islam,
penumpin manusia, pembentuk masyarakat Islam
•
Menglkuti cara interaksi sahabat dengan AI Qur'an: memandang secara menyelurd
masuknya AI Qur'an tanpa perdnibangan-perw-nbangan masa Ialu. Percaya secara
mutial merasakan bahawa ayat cliarahkan kepada d=ya.
•
Mengambil manafaat ...
|
Tidak ada komentar:
Posting Komentar